Bouwinstructies
Resin
Hou er rekening mee dat een deel van de onderdelen geprint zijn met resin en daardoor een kleine mate van nabewerking nodig hebben. Dit kun je doen met wat klein gereedschap als een vijl en wat schuurpapier.
Decals
Van de meeste decals zal het voor zich spreken bij welke huisstijl/uitvoering ze horen. Voor de zekerheid toch een toelichting op een deel van de decals. Mocht je nog vragen hebben, stuur me dan een berichtje via de contactpagina.
Onderstaande afbeelding is voor de leesbaarheid als zwart op wit afgebeeld, maar wordt uiteraard als wit op doorzichtig meegeleverd. Van de rijtuignummers zijn de linkse bedoeld voor de oudste huisstijl (voor de snor), en de rechtse voor de blauwe huisstijl met snor. De linker logo's zijn voor de oudste huisstijl, en de rechter voor de blauwe huisstijl met snor.
Hierbij nog een korte toelichting op een aantal zeer kleine decals:
Allereerst een toelichting op de nummering van de deuren van het type T: als een stel voor je staat en je hebt links rijtuig A en rechts rijtuig B, dan heb je voor je deuren 1 tot en met 6 van links naar rechts (één nummer per paar deuren). Vervolgens loopt dit aan de andere kant van het metrostel door (dus 7 tot en met 12 van rijtuig B naar A).
Hieronder zo goed als mogelijk een indicatie welke pictogrammen (A-G) en ritnummers (H en I) op welke uitvoeringen zijn gebruikt:
- A: aan beide zijden van deur 2 en 11 (gebruikt in ca. jaren 2000-2015 maar niet RSG2/Randstadrail)
- B: aan beide zijden van deur 3 en 10 (gebruikt in ca. jaren 2000-2015 maar niet RSG2/Randstadrail)
- C: aan beide zijden van deur 1, 6, 7 en 12 (gebruikt in ca. jaren 2000-2015 maar niet RSG2/Randstadrail)
- D: aan beide zijden van deur 3 en 10 (gebruikt vanaf ca. begin tot ca. 2000)
- E: aan beide zijden van deur 3 en 10 (gebruikt op RSG2/Randstadrail stellen)
- F: alleen aan kopzijde van deur 1, 6, 7 en 12 (gebruikt op RSG2/Randstadrail stellen)
- G: aan beide zijden van deur 1, 6, 7, 12 (gebruikt vanaf ca. begin tot ca. 2000)
- H: ritnummer in stijl van jaren '80
- I: ritnummer in stijl die later is gebruikt (ook bij RSG2/Randstadrail stellen)
Een toelichting op bovenstaande decals (de afbeelding heeft een lage resolutie, de meegelverde decals zijn wel op hoge resolutie afgedrukt!):
- Zwart: rijtuignummers voor Randstadrail op de kop onder de cabineruit
- Paars: M voor blauwe uitvoering met snor
- Blauw: RET-logo's voor kleurstelling na midlife-revisie en Randstadrail
- Bruin: het RET "aandachtsstreepje", heeft een tijd links naast de richtingfilm gezeten
- Oranje: 9x bliksemsymbool voor op de onderstellen
- Geel: roostertjes voor op de zijkant van het rijtuigen
- Rood: M voor op de kop na de midlife-revisie
- Groen: Randstadraillogo's. Klein zijn voor op de kop, groot voor op de flanken
Mocht je andere vragen hebben over de decals, stuur me dan een bericht.
Kopruiten buigen
De kopruiten moeten worden gebogen zodat ze een lichte kromming hebben. Dit kun je doen door ze kort (niet langer dan 1 minuut) in de juiste vorm in een heteluchtoven te doen op ca. 140-150 graden. Ik heb dit gedaan door ze aan de buitenkant van een muffin-bakblik over de ronding te plakken met een stuk tape dat volledig over het raampje past. Na het verwarmen af laten koelen, vervolgens houdt het materieel de nieuwe vorm. Het is beter de raampjes niet meteen te ver te buigen, nogmaals verwarmen en verder buigen kan altijd, maar terugbuigen is erg lastig. Het kan nodig zijn als gevolg van kleine afwijkingen dat je het ruitje iets bij moet knippen. Buigen zonder verwarmen is af te raden, de raampjes breken snel!
Schortplaten gemotoriseerd model
De schortplaten moeten op de Halling draaistellen worden gelijmd.
Geleding
Het jacobsdraaistel is zo ontworpen dat de onderstellen hier bovenop rusten met een staafje met flens. De onderstellen worden door middel van een geprinte 'klem' geborgd. Hier boven op wordt weer het harmonica-deel geklemd. Zo nodig kun je de klem en harmonica vastlijmen.
Pantograaf
Om de pantograaf zo realistisch mogelijk te krijgen, moet je de verbinding tussen de sleepstukken wegknippen.
Als geleverd:
Na het knippen:
Kleuren
Deze kleurcodes kun je gebruiken bij de volgende modellen (niet van alle originele kleuren is een RAL code beschikbaar, voor deze is een RAL code gegeven ter indicatie):
Blauwe kleurstelling
Kleur | Kleurcode | Onderdelen |
Blauw | RAL 5008 | Carrosserie |
Oranje-rood | RAL 2002 | Buitenzijde deuren/onderste rand carrosserie/buffers |
Rood / oranje | RAL 3020 / RAL 2002 | Stoeltjes (een deel is geleverd met oranje stoeltjes, een ander deel met rode) |
Groen/grijze kleurstelling
Kleur | Kleurcode | Onderdelen |
Grijs | RAL 9006 | Carrosserie |
Groen | RAL 6004 | Onderste band carrosserie |
Rood | RAL 3020 | Buffers |
Rood | RAL 3002 | Streep carrosserie |
Groen-blauw | RAL 5021 | Stoeltjes |
Randstadrail kleurstelling
Kleur | Kleurcode | Onderdelen |
Grijs | RAL 9006 | Carrosserie |
Grijs | RAL 7000 | Onderste band carrosserie, plaat voor seinen |
Blauw | RAL 5002 | Buitenzijde deuren/streep langs bovenzijde en langs voorruit |
Rood | RAL 3020 | Stoeltjes |
Grijs (mat) | RAL 7016 | Dak incl. deel buitenzijde cabine |
Zwart (mat) | RAL 9005 | Buffers, carrosserie tussen zijramen cabine |
Cardan
De cardan dien je als volgt te monteren:
Het meegeleverde buismateriaal moet je opdelen in delen van ca. 1 cm. Zorg ervoor dat er boven het draaipunt van het draaistel een paar millimeter ruimte is tussen het messing staafje en de as van het draaistel.
Kleine onderdelen
Hier een overzicht op welke plaatsen je de kleine onderdelen los moet knippen of snijden aangegeven in rood.
Gemotoriseerd model:
Standmodel: