MODELMETRO.NL 
 RET Metro Type T / SG2 

Overige info


Boogstraal

De minimale boogstraal van de gemotoriseerde versie van het model is probleemloos getest op 360 mm. De geleding is namelijk 2 mm langer dan het standmodel, waardoor scherpere bochten mogelijk zijn (De verhoudingen van de geleding in het standmodel zijn volledig gelijk aan het origineel. Echter daardoor is de boogstraal van flink groter, namelijk ca. 500 mm. Dit is minder geschikt om op een baan te rijden en daarom is gekozen voor een kleine (bijna niet zichtbare) aanpassing voor de gemotoriseerde versie).


Lengte

De lengte over de koppelingen is ca. 343 mm (standmodel) en ca. 345 mm (gemotoriseerd model).


Motorisering

De bij de gemotoriseerde modellen meegeleverde motoren en draaistellen zijn analoog en geschikt voor 12 volt gelijkstroom.


Tips bij het bouwen

Resin

Hou er rekening mee dat een deel van de onderdelen geprint zijn met resin en daardoor een kleine mate van nabewerking nodig hebben. Dit kun je doen met wat klein gereedschap als een vijl en wat schuurpapier.


Decals

Van de meeste decals zal het voor zich spreken bij welke huisstijl/uitvoering ze horen. Voor de zekerheid toch een toelichting op een deel van de decals. Mocht je nog vragen hebben, stuur me dan een berichtje via de contactpagina.

Onderstaande afbeelding is voor de leesbaarheid als zwart op wit afgebeeld, maar wordt uiteraard als wit op doorzichtig meegeleverd. Van de rijtuignummers zijn de linkse bedoeld voor de oudste huisstijl (voor de snor), en de rechtse voor de blauwe huisstijl met snor. De linker logo's zijn voor de oudste huisstijl, en de rechter voor de blauwe huisstijl met snor.


Hierbij nog een korte toelichting op een aantal zeer kleine decals:


Allereerst een toelichting op de nummering van de deuren van het type T: als een stel voor je staat en je hebt links rijtuig A en rechts rijtuig B, dan heb je voor je deuren 1 tot en met 6 van links naar rechts (één nummer per paar deuren). Vervolgens loopt dit aan de andere kant van het metrostel door (dus 7 tot en met 12 van rijtuig B naar A).

Hieronder zo goed als mogelijk een indicatie welke pictogrammen (A-G) en ritnummers (H en I) op welke uitvoeringen zijn gebruikt:

  • A: aan beide zijden van deur 2 en 11 (gebruikt in ca. jaren 2000-2015 maar niet RSG2/Randstadrail)
  • B: aan beide zijden van deur 3 en 10 (gebruikt in ca. jaren 2000-2015 maar niet RSG2/Randstadrail)
  • C: aan beide zijden van deur 1, 6, 7 en 12 (gebruikt in ca. jaren 2000-2015 maar niet RSG2/Randstadrail)
  • D: aan beide zijden van deur 3 en 10 (gebruikt vanaf ca. begin tot ca. 2000)
  • E: aan beide zijden van deur 3 en 10 (gebruikt op RSG2/Randstadrail stellen)
  • F: alleen aan kopzijde van deur 1, 6, 7 en 12 (gebruikt op RSG2/Randstadrail stellen)
  • G: aan beide zijden van deur 1, 6, 7, 12 (gebruikt vanaf ca. begin tot ca. 2000)
  • H: ritnummer in stijl van jaren '80
  • I: ritnummer in stijl die later is gebruikt (ook bij RSG2/Randstadrail stellen)

 

Een toelichting op bovenstaande decals (de afbeelding heeft een lage resolutie, de meegelverde decals zijn wel op hoge resolutie afgedrukt!):

  • Zwart: rijtuignummers voor Randstadrail op de kop onder de cabineruit
  • Paars: M voor blauwe uitvoering met snor
  • Blauw: RET-logo's voor kleurstelling na midlife-revisie en Randstadrail
  • Bruin: het RET "aandachtsstreepje", heeft een tijd links naast de richtingfilm gezeten
  • Oranje: 9x bliksemsymbool voor op de onderstellen
  • Geel: roostertjes voor op de zijkant van het rijtuigen
  • Rood: M voor op de kop na de midlife-revisie
  • Groen: Randstadraillogo's. Klein zijn voor op de kop, groot voor op de flanken 


Mocht je andere vragen hebben over de decals, stuur me dan een bericht.


Kopruiten buigen

De kopruiten moeten worden gebogen zodat ze een lichte kromming hebben. Dit kun je doen door ze kort (niet langer dan 1 minuut) in de juiste vorm in een heteluchtoven te doen op ca. 140-150 graden. Ik heb dit gedaan door ze aan de buitenkant van een muffin-bakblik over de ronding te plakken met een stuk tape dat volledig over het raampje past. Na het verwarmen af laten koelen, vervolgens houdt het materieel de nieuwe vorm. Het is beter de raampjes niet meteen te ver te buigen, nogmaals verwarmen en verder buigen kan altijd, maar terugbuigen is erg lastig. Het kan nodig zijn als gevolg van kleine afwijkingen dat je het ruitje iets bij moet knippen. Buigen zonder verwarmen is af te raden, de raampjes breken snel!


Schortplaten gemotoriseerd model

De schortplaten moeten op de Halling draaistellen worden gelijmd.


Geleding

Het jacobsdraaistel is zo ontworpen dat de onderstellen hier bovenop rusten met een staafje met flens. De onderstellen worden door middel van een geprinte 'klem' geborgd. Hier boven op wordt weer het harmonica-deel geklemd. Zo nodig kun je de klem en harmonica vastlijmen.


Pantograaf

Om de pantograaf zo realistisch mogelijk te krijgen, moet je de verbinding tussen de sleepstukken wegknippen.

Als geleverd:

 





Na het knippen:







Kleuren

Deze kleurcodes kun je gebruiken bij de volgende modellen (niet van alle originele kleuren is een RAL code beschikbaar, voor deze is een RAL code gegeven ter indicatie):


Blauwe kleurstelling

Kleur

Kleurcode

Onderdelen

Blauw

RAL 5008

Carrosserie

Oranje-rood

RAL 2002

Buitenzijde deuren/onderste rand carrosserie/buffers

Rood / oranje

RAL 3020 / RAL 2002

Stoeltjes (een deel is geleverd met oranje stoeltjes, een ander deel met rode)


Groen/grijze kleurstelling

Kleur

Kleurcode

Onderdelen

Grijs

RAL 9006

Carrosserie

Groen

RAL 6004

Onderste band carrosserie

Rood

RAL 3020

Buffers

Rood

RAL 3002

Streep carrosserie

Groen-blauw

RAL 5021

Stoeltjes


Randstadrail kleurstelling

Kleur

Kleurcode

Onderdelen

Grijs

RAL 9006

Carrosserie

Grijs

RAL 7000

Onderste band carrosserie, plaat voor seinen

Blauw

RAL 5002

Buitenzijde deuren/streep langs bovenzijde en langs voorruit

Rood

RAL 3020

Stoeltjes

Grijs (mat)

RAL 7016

Dak incl. deel buitenzijde cabine

Zwart (mat)

RAL 9005

Buffers, carrosserie tussen zijramen cabine


Cardan

De cardan dien je als volgt te monteren:










Het meegeleverde buismateriaal moet je opdelen in delen van ca. 1 cm. Zorg ervoor dat er boven het draaipunt van het draaistel een paar millimeter ruimte is tussen het messing staafje en de as van het draaistel.


Kleine onderdelen

Hier een overzicht op welke plaatsen je de kleine onderdelen los moet knippen of snijden aangegeven in rood.

Gemotoriseerd model:



















Standmodel: